Перейти до основного вмісту

Формування культури мислення молодшого школяра на уроках математики

ОЛЕКСАНДР ЯКОВИЧ МИТНИК,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри методики і психології
дошкільної і початкової освіти
ІППО КМПУ імені Б.Д. Грінченка

Формування культури мислення
 молодшого школяра на уроках математики

    Навчання математики насамперед має сприяти формуванню культури мислення  молодшого школяра, а саме:
·     дослідницького інтересу, прагнення до пошуку;
·     аналітичності розуму, логічного, дивергентного мислення;
·     якостей мислення: гнучкості, самостійності, критичності;
·     інтелектуально-творчих умінь: уміння планувати свої дії на декілька кроків вперед; уміння розмірковувати; уміння знайти конструктивне рішення проблеми.
       Сформувати культуру мислення можна за умови організації навчально-творчої діяльності учнів на уроках математики. Навчальна творчість на уроках математики – це вид діяльності, спрямованої на розв’язування навчально-творчих завдань. До навчально-творчих завдань ми відносимо: комбіновані завдання, завдання з логічним навантаженням, завдання з паличками, завдання на конструювання, на кмітливість. Творчість як створення чогось нового ми розглядаємо на суб’єктивному рівні, коли дитина відкриває виключно для себе щось нове: арифметичну властивість, певну закономірність, новий спосіб розв’язання задачі тощо. Від таких «відкриттів» діти отримують велике інтелектуальне задоволення, справжню насолоду, у них поліпшується настрій. Чим більше створюватиметься для учнів ситуацій утруднення, які вони спроможні подолати, тим частіше вони переживатимуть радість відкриття, тим інтенсивніше у них розвиватиметься інтерес до знань. Отже, результатом навчальної творчості є самовдосконалення, саморозвиток особистості.
       Розкриємо зміст понять: завдання з логічним навантаженням, завдання комбінованого характеру.
       До завдань з логічним навантаженням ми відносимо завдання, в яких звязки між даними і шуканим висловлено нечітко. Тому в процесі роботи необхідно розкрити і встановити існуючі зв’язки. Успішне розв’язання зазначених завдань залежить від  вміння учня логічно і творчо мислити, бути кмітливим, здатності вести цілеспрямований пошук плану, будувати складні судження – міркування зі сполучниками: і, чи, якщо, ... то. 
     Знання й уміння, якими оволодівають учні на уроках математики, щодо розв’язування завдань з логічним навантаженням не виходять за межі Державного стандарту початкової загальної освіти з математики. Так, у змістовій лінії „Властивості та відношення предметів” пропонуються задачі, у яких звязок між предметами передано за допомогою відношень „більше”, „менше”. Змістова лінія „Числа і дії над ними” проходить наскрізною через весь початковий курс математики. У цю змістову лінію ми включили такі завдання з логічним навантаженням: «задачі, які розв’язуються з кінця», «задачі на знаходження доданків при відомому значенні суми», «задачі, на планування найгіршого варіанту”, „парність чисел”, „задачі на справедливий розподіл предметів”, „ряди чисел”, „одним розчерком”, „зашифровані дії: числові ребуси”, „завдання з паличками”. У змістову лінію „Рівняння і нерівності” ми включили „задачі на знаходження маси тіл”. Зазначені завдання пов’язані з арифметичним матеріалом. Для їх розв’язання діти повинні володіти певними обчислювальними навичками. У змістовій лінії „Геометричні фігури та їх властивості” розглядаються завдання з паличками, задачі на розрізання. Це задачі на моделювання, на пошук нового конструкторського вирішення, на винахід нових конструкцій, нових засобів діяльності. Розвязування таких задач сприяє розвиткові просторових уявлень дітей, пошуково-перетворюючого стилю мислення.   
     Методика роботи над завданнями з логічним навантаженням розкрита  у навчальному посібнику: Митник О.Я. Логіка на уроках математики. Методика роботи над завданнями з логічним навантаженням у курсі математики початкових класів. – К.:Початкова школа, 2004. – 104 с. (Рекомендовано МОН України, лист № 14/18.2 – 1945 від 19.11.2003 р.)   
         
     До завдань комбінованого характеру ми відносимо завдання, для розвязання яких учневі необхідно використати знання з кількох тем чинної державної програми з математики.
    Завдання комбінованого характеру ми розподілили на чотири блоки.            
          До першого блоку завдань комбінованого характеру відносимо завдання, в яких за допомогою кругів Ейлера треба зобразити співвідношення між обсягами понять, а потім, використовуючи запропоновані поняття, скласти просте чи складне розповідне речення (судження) з даними узагальнюючими словами. 
До другого блоку завдань комбінованого характеру відносимо текстові арифметичні задачі.
Третій блок завдань комбінованого характеру – завдання з іменованими числами.
Четвертий блок завдань комбінованого характеру – завдання, повязані із знаннями властивостей арифметичних дій.
     Методика роботи над завданнями комбінованого характеру розкрита у навчальному посібнику: Митник О.Я. Навчально-творча діяльність молодших школярів на уроках математики. – К.:Початкова школа, 2005. – 96 с. (Рекомендовано МОН України, лист № 14/18.2 – 2293 від 27.10.2004 р.)    

          Створити на уроках математики ситуації утруднення, організувати навчально-творчу діяльність допоможе вчителеві початкових класів навчальний посібник „Творча математика”. Посібники „Творча математика. 2 клас” та «Творча математика. 3 клас» започатковують цілісну систему роботи над творчими завданнями з математики ( з другого по четвертий клас) за змістовими лініями, визначеними Державним стандартом початкової загальної освіти з галузі „Математика”. Матеріал посібників можна використовувати як доповнення до чинних державних підручників з математики або для гурткової, позакласної роботи з математики  (одна година на тиждень з другого по четвертий клас). 
Матеріал у посібниках подається за принципом поступового ускладнення матеріалу, циклічної побудови змісту навчання.
        Матеріал посібника допоможе вчителеві розвязати такі завдання.
1.     Ознайомити учнів з основними видами завдань з логічним навантаженням, шляхами і способами їх розв’язання.
2.     Формувати вміння раціонально організовувати мислительну діяльність, розмірковувати, робити висновки, доводити.
3.     Розвивати логічне мислення, просторові уявлення, винахідливість, кмітливість, зосередженість під час розв’язування практичних завдань.

     Зміст кожного завдання посібника дає змогу учням включати в пошук розв’язання дотепні міркування і певне розмірковування, цілісно і синтетично уявити і, завдяки цьому, глибоко вникнути в ситуацію, спланувати свої дії на три-чотири кроки вперед, передбачити результат (навіть і негативний) і на основі цих вмінь - вибрати ланцюжок дій, який найбільш швидко та економно приведе до очікуваного результату.
      Успішне оволодіння навчальним матеріалом посібників допоможе учням вийти на високий рівень навчальних досягнень з математики.
    

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

«Про Шевченка, про Тараса». Сценарій виховного заходу для учнів 4 класу

Сценарій виховного заходу  для учнів 4 класу Тема. « Про Шевченка,  про Тараса» Мета. Вшанування пам’яті видатного художника слова, патріота України –            Т. Г. Шевченка; формування культури мовлення через красу і багатство Шевченкового слова; виховання любові до рідного краю, його природи, до світлого образу Тараса Шевченка; викликати бажання у молодого покоління читати твори Кобзаря. Обладнання. Святково прибрана світлиця,у центрі сцени на стіні прикрашений рушником портрет Тараса Шевченка, вишиті рушники та серветки, хліб-сіль на вишитому рушнику, виставка творів Т. Г. Шевченка,  ілюстрації малюнків учнів до творів Т. Г. Шевченка, плакат із надписом:   « Про Шевченка,  про Тараса», вислови: «І мене в сім’ї великій В сім’ї вольній, новій, Не забудьте пом’янути Незлим, тихим словом.» Т. Г. Шевченко «І на оновленій землі Врага не буде супостата, А ...

Проект "Пташина їдальня"

ПРОЕКТ «ПТАШИНА ЇДАЛЬНЯ» Ревкова Світлана Йосипівна Характеристика проекту : за діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий; за кількістю навчальних предметів: міжпредметний; за кількістю учасників проекту, груповий; за характером контактів: внутрішній; зо тривалістю виконання: короткостроковий; за характером партнерських взаємодій: кооперативний. Мета та завдання: •           формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою; •           учити учнів знаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелах знань; •           поглиблювати знання школярів за темою «Зимуючі птахи»; •           формувати уявлення про залежність життя птахів від поведінки людини; •   ...

Чи можуть рослини захищатися? Охорона рослин

Чи можуть рослини захищатися? Охорона  рослин Мета: дослідити форми пристосування рослин до умов знищення їх у природі тваринами  та людиною; проаналізувати способи пристосування рослин до різних умов існування й залежність їх розвитку від природних умов у різні пори року; сформувати поняття про взаємодію рослин із неживою природою, пр. значення рослин для тварин, про їхню цінність для людини, про причини зникнення рослин і шляхи їх збереження в природі; навчити  досліджувати й виокремлювати певні об’єкти природи, узагальнювати знання, робити висновки та розвивати здатність сприймати красу  природи; навчити сприймати рослини в моральному, естетичному й пізнавальному аспектах; сформувати переконання в необхідності берегти рослинний світ та охороняти його. Обладнання: мультимедійна презентація учнівських проектів «Пристосування рослин до різних  умов середовища», мультимедійна презентація уроку «Червона книга України», картки із завданнями для роботи ...